Felnőttoktatás Svédországban
2024. január 24. írta: Svéd otthon

Felnőttoktatás Svédországban

A múlt héten befejeztem az első terminemet a felnőttoktatásban, Svédországban. Gondoltam, elmesélem a tapasztalataimat nektek, érdekességből vagy ha ti is terveztek itt élni és tanulni.

Tavaly szeptemberben elkezdtem az iskolát Svédországban. Egészen pontosan a felnőttoktatást egy nagyobb 110 ezer fő lakosú városban, Borås-ban. 2025 nyarán végzek majd, mint barnskötare, azaz csecsemő- és kisgyermeknevelő. Mivel Svédországban nincs külön bölcsőde, itt az 1-6 éves kor közötti gyermekek gondozását jelenti az óvodában (förskola). A szakmával egyébként dolgozhatok még nyári táborban, napköziben (fritidshem)  vagy diáksegítőként iskolában.

img_20230918_152221.jpg

Jelentkezés

A jelentkezés online történt, ahova minden bizonyítványt amivel rendelkezek fel kellett tölteni. Ezek természetesen az UHR (egyetemi- és főiskolai tanács) által már elfogadott, svéd nyelvre lefordított bizonyítványaim. Feltétel volt az SFI C betyg (A2 szint) vagyis az SFI-n (svenska för invandrare) legalább a C kurzus elvégzése és egy erkölcsi bizonyítványnak megfelelő regisztrálás a Polismyndigheten oldalán (Belastningsregistret).

A jelentkezéshez, azért volt elég az SFI C betyg, mert a képzés, kombinált, így benne van a teljes SFI és a svéd, mint második nyelv (SVA) oktatása is. Így a képzés végén nem csak szakmát szerzek, hanem közben svéd nyelvböl C1 szintet is.

Miután mindent feltöltöttem, elbírálják jogosult vagyok e a képzésre. Szükség van e arra a szakmára nekem, vagy úgy általában, mindezt azért mert a teljes képzés ingyenes. Az állam mivel fizeti, így el is döntheti kinek ad lehetőséget és kinek nem. Mert már van peldául más hasznos szakmája valakinek vagy nem olyan szakmát tanulna, amiben hiány van.

Én már nyáron megtudtam, hogy felvettek.

Az első napok

Az iskola a házunktól 8 perc biciklizés, majd egy 40 perces vonat út és még egy 15 perces sétára van. Nem sok, de éppen elég, hogy 15:30-kor full kábán jöjjek ki, miután egésznap svédül hallgattam a tananyagot és tanultunk, beszéltünk, csoportos feladatokat oldottunk meg.

img_20230918_063145.jpg

A suli mindennap 8:30kor kezdődik és 15:30kor ér véget, kivéve pénteken akkor 12kor. Szóval igazából nem sok. Délután van idő még otthon is ezt-azt csinálni, erdei sétára menni stb. Az első hetekben kissé fáradt voltam, mert a bioritmusomnak azért kellett az átállás erre az egészre. Ráadásul a második hétre meg is kaptam az első magsjuk-ömet, vagyis egy jó kis gyomorbajt. Totálisan ki is dőltem pár napra, de ezalatt is tanultam online és megcsináltam minden leckémet, amit küldtek.

A betegség miatti hiányzásról csak küldeni kellett egy sms-t, a tanárom pedig jobbulást kívánt és leírta, hol találom a feltöltött pdf segédleteket.

Az oktatók és egyéb szakmai segítők

Négy oktató van a két 22 fős csoportra. Fél éves terminekben, különböző tantárgyakat fogunk tanulni, miközben heti két napot már gyakorlatra kell majd járni egy hónappal a kezdés után. 

Az első héten mindennap a nagy előadóban kezdtünk. Az iskola főbb profiljába tartozó segítők és tanárok lejöttek bemutatkozni és elmondták miben tudnak segíteni. Bejött a rektor, üdvözölni minket. Sok szerencsét kívánt és bármikor kereshetjük őt, ha szeretnénk segítséget kérni akámiben.

A kurator, aki elmondta, hogy ha csak rossz valami, nem érezzük jól magunkat, bánt valami, vagy csak beszélgetnénk, nyugodtan menjünk és ő meghallgat minket. 

Jött egy oktató, aki tanulási technikákról mesélt nekünk. Mire figyeljünk a tanulás során, jegyzetelés, naptár vezetés stb.

A szakmai tanácsadó is bemutatkozott. Ő munkakeresésben, CV írásban és hasonlókban fog segíteni, ha szükségünk van rá.

A tanáraink is mind bemutatkoztak külön-külön. Elmesélték röviden mivel foglalkoztak eddig, hol tanultak, hol dolgoztak, ki mit fog tanítani. Ketten közülük finn származásúak, ami Borås-ban nem meglepő, hiszen elég nagy finn közösség él itt. Anno ők indították be a textilipart a városban. Ma is sok helyen, köztük az én sikolámban is kint vannak finn nyelven a fontosabb dolgok, információk.

Néztünk kis filmeket a a munkáról, és arról miért is jó gyerekekre vigyázni és velük dolgozni, tanulni.

A főbb tantárgyaim:

  • Kommunikáció
  • Gyermekek tanulása és fejlődése
  • Alap egészségügyi és szociális ellátás
  • Kultúra és etnikumok
  • Pedagógiai elméletek és gyakorlatok
  • Kreatív foglalkozások
  • Gyógypedagógia
  • Ember és környezet
  • Egészségnevelés
  • Pedagógiai vezetés
  • SVA - svenska som andraspråk

Ezek a tárgyak a két év alatt elosztva lesznek tanítva. Nagyjából minden csak egy terminben, kivéve a nyelvet, mert az a teljes két év alatt folyamatos lesz, minden kedden. 

Csoporttársak

A csoportot 22-en kezdtük, de most, fél évvel később, már csak 18-an vagyunk. Nem meglepő, hogy európai csoporttársam nem sok van, egy ukrán és egy moldáv lányt leszámítva. A lányok többsége Közel-Keleti, szíriai, iráni, iraki, ezenkívül egy indiai és két török. Mindenki nagyon kedves, nagyon figyelmes. Nagyjából mindenki próbál svédül kommunikálni, még akkor is ha a csoportban közel 17-en tudnak egymással beszélni anyanyelven. Sokan kérnek segítséget másoktól és mindenki nagyon megköszön mindent. Az is igaz, hogy ők egy teljesn más kultúrából érkeztek, így sokszor hangosabbak, vagy alapvető dolgokat nem tudnak technikailag, hiszen sosem tanulhatták, de sokat kérdeznek és örülnek minden segítségnek.

img_20230919_114334.jpg

Az iskola épülete

Az épület mindenbizonnyal a régi gyárkerület részeként működött, mint textilgyár. Borås, ma is ismert textil iparáról. 

img_20230918_073726.jpg

A fő épületben van saját könyvtárunk, bár inkább gimnáziumi tanulmányokhoz vannak könyvek, van egy hatalmas ebédlő, egy büfével, ahol kaphatóak kész ételek és mirelitek is, amit a diákkonyha mikroiban lehet megmelegíteni. Forró vízes kanna is van, ha teát vagy kakaót innánk. Minden asztalnál van dugalj, hogy ha várunk két óra között, vagy leckét írnánk a laptopon, az se legyen gond közben, hogy lemerül. Az egész épületben brutál erős ingyen wifi is van.

img_20230918_075029.jpg

img_20230918_074315.jpg

Nekem az utca túloldalán van, egy másik épületben az osztálytermem, de ez a régi épület szintén a suli rendes része, saját emelettel a tanároknak, kiskonyhával, termekkel és a folyosókon kanapékkal.

img_20240123_074438.jpg

img_20230919_102121.jpg

Tanulási támogatás

Mindenkinek lehetőséget kell adni a tanulásra, éljen bárhol, bármilyen körülmények között, akár egészséges, akár értelmi fogyatékkal rendelkező. A tanulásra mindenkinek módot és esélyt kell adni, vallja a svéd állam. Ezért például az ingyenes oktatás mellett, igényelhető tanulási támogatás is (CSN). 

Az igénylés online történik, sok-sok kérdésre felelve, többek között, mennyit keres a házastárs, hol és mint élünk, milyen végzettségeim vannak, milyen szakra fogok járni, stb. Minden tanulási tervet, amit a sulitól kaptam csatolni kellett. Én átlagosan havi 4000kr-t kapok. 

img_20240123_102721.jpg

Csak hogy mennyi is az annyi. 

Három hónapra vettem bérletet, ami a mi zónánkban érvényes, bár az egy elég nagy terület, az 2200kr. A napi étkezésem ha nem vinnék ebédet, szendviccsel vagy előkészített ételekkel a büféből napi 60kr. Ugye suli csak hétközben van szóval ha 20 napot számolok, akkor mondjuk 1200kr az étkezésem. Plusz tankönyvet kellett venni, stb. Szóval az én meglátásom, ha nem is egy teljes fizetés, de segítség. Magyar ft-ra átszámolni szinte felesleges, mert mások a megélhetési költségek. Viszonyításként, ha elvégzem a képzést, ezt az összeget 4 nap alatt megkeresem majd netto-ban. 

Órarend

Az órarendem kissé kaotikus még, de nem annyira vészes:

  • Hétfő-Kedd: 8:30-15.30ig
  • Szerda-Csütörtök: gyakorlati nap az oviban
  • Péntek: 8.30-12.00ig

A vonat miatt én majdnem 50 perccel előbb beérek, de nem baj, mert addig reggelizem, leckét írok és nyugiban felébredek, úgy általában 🙂 

img_20230919_141738.jpg

A teljes oktatás digitális, így mindenkinek kell chromebook vagy egyéb. Akinek nincs annak adnak kölcsön. A házi feladatokat is online kell beküldeni. Tankkönyvek is vannak, azokat meg kell vásárolni, vagy ki kell kölcsönözni, esetleg használtan is meglehet venni, sokan adják el, a már nem használatos tankönyveiket, például Marketplac-en.

Kedden mindig csak svéd nyelv van, hétfőn és pénteken pedig adott szakmai tárgyak.

Az oktatás

A teljes oktatás svédül zajlik, angolul nem beszélünk semmit, inkább svédül próbálják az oktatók, ha valaki nem érti akkor is. Mondjuk sokaknak nem lenne segítség, mert sejtéseim szerint alig max ketten tudunk a csoportban angolul. Itt felmerül egy jövőbeli probléma, amitől már most is sokan tartanak Svédországban. Mi lesz az óvodai oktatással a sok nem svéd anyanyelvű gondozó miatt, akik svédül is nehezen és angolul sem. Ez már most is egy állandó vita téma, de egyenlőre nehezen látni a jövőt. A fiatalok nem akarnak se óvonőnek, se gondozónak menni. Közben a bevándorlók dolgoznának a nem kedvelt szakmákban is. Nehéz téma, de nem csak Svédországot érinti a jövőben, úgy sejtem.

img_20230919_130721.jpg

Maga a svéd nyelvtanárom sem svéd anyanyelvű. Egy 14 éve itt élő indonéz lány, aki nagyon aranyos és kedves, de a kiejtése nagyon furcsa, bár ezt ha akarjuk, tudjuk be a több, mint 100 dialektusnak, ami itt van :)

  • Az órák 8.30kor kezdődnek, általában az előző órai ismétléssel vagy ha valakinek kérdése van azzal.
  • Ezután kapuncsk valamilyen csoportos feladatot, amit együtt kell megbeszélni, eldönteni.
  • Majd megbeszéli az egész osztály együtt.
  • A kis szünet után, mélyebben veszünk valamit, amit folytatunk az ebédszünet után is, majd gyakorló feladat délutánig. Végül otthon elvégzendő feladatok, könyvolvasás, szójegyzetelés vagy egyéb.
  • A gyakorlati napokra is mindig van feladatunk. A héten például, be kell mutatnunk milyen módon mutatják meg a kicsiknek a higiéniai dolgokat, avagy hogyan tanítják őket erre. Ez az úgynevezett APL loggbok.

Vizsgák

MInden tantárgyból, annak befejezésekor vizsgázunk, írásban és szóban. Svéd nyelvből lehetőség van próba tesztet is írni, hogy tisztában legyünk a hiányosságokkal. A kultúra írásbelihez egyedül használhattunk svéd értelmező szótárat, de ehhez nem árt tudni mit is keresünk mint szó, különben annyira nem nagy segítség.

img_20240123_192856.jpg

Eddig kommunikáció, kultúrák és etnikumok, valamint svéd nemzeti vizsgám volt.

Kommunikációból a tesztben írnom kellett:

  • zsiráf-sakál kommunikáció
  • trafikljusmodell-ről, de erre nem tudok magyar elnevezést. A közlekedési lámpa rajzát használva mutatjuk be egy gyereknek ha kezdene ideges lenni, de jól kezelte, vagy le kell nyugodni vagy most állj!, mert nagyon dühös és ez nem jó. Ezt kellett kifejtenem írásban.
  • konfliktusok és helyzetek kommunikációja
  • non-verbális kommunikáció
  • óvodai helyzetek megoldása

A kommunikáció szóbeli össze lett vonva a kultúrák vizsgával, és itt a saját kultúrámról kellett beszélnem egy 4-10 prces prezentáció keretein belül, ahol témának egz svéd és egy magyar ünnep összehasonlítását választottam.

Kultúrák és etnikumok írásbelin:

  • mi a norma
  • társadalmi kultúrák, erre saját példák
  • migrácio okai
  • migráció pozitív hatásai (ez elég svédes volt, mert a negatív hatásairól sosem beszéltünk)
  • kisebbségek helyzete
  • társadalmi vita témák, mint az abortusz és HBTQ

Szóbelin pedig az ego-, etno- és eurocentrizmust kaptam, de mivel hárman együtt szóbeliztünk, így hozzászóltam a szegregáció témához is.

Svéd nyelvből egy nemzeti vizsgát (nationella prov) kell tenni, ami alatt két vagy három felügyelő van jelen és minden szabályozottan halad, ki mikor mit ír, mikor kezdhetjük, mikor fejezzük be, stb. Minden holminkat a terem hátuljába kellett tenni, csak egy ceruza, toll és radír lehetett nálunk. Ha nincs, egyébként adnak mindent.

Az szövegértés és hallás utáni szövegértés része nem volt annyira nehéz, bár én valahogy mindig túl koncentrálom és a végén azért nem hallom a lényeget :D  Az írásbeli feladatra 90 perc van, ahol két témában kellett szöveget írni. Az egyikben egy barátomnak kellett segíteni ruhaüzletet nyitni és tanácsokkal ellátni, a másikban a számomra legfontosabb személyről írni az életemben.

A szóbeli résznél egyszer csak a tanárral beszélgetek, a második részben egy csoporttársammal beszélgetek és ezt figyeli meg az oktató. Itt a témáim:

  • mit élvezek a lakókörnyezetemben? Mesélni arról hol élek, milyen a kultúrális élet stb.
  • melyik közelekedési forma a legjobb neked és miért? - autó, vonat vagy busz, érvek, ellenérvek, stb.
  • fontos e Svédországban a jogosítvány? Minden választ ugye indokolni kell.
  • miért fontos a gyerekeknek megtanítani a közlekedést?

Gyakorlat

Minden héten szerdán és csütörtökön gyakorlati képzés van, az általam választott óvodában. Az én választásom egy ún. äventyr óvodára esett, ami annyit tesz, hogy jobban nevelik a kicsiket a környezet ismeretre, közelebb viszik hozzájuk a környezetet és hasonlók. Ez például abban nyilvánul meg, hogy minden szerdán ellátogatunk a farmra, havonta minden kicsinek el kell végeznie kinti feladatokat, mint például végigmenni egy kialakított pályán, vagy gyűjteni megadott dolgokat a kertben. Emellett a dekorációink és a könyvek nagyrésze is a természetről szól.

img_20231010_131218.jpg

img_20240122_183635_738.jpg

Összességében

A képzés, amit elkezdtem, jelenleg egy újított verzió, így kissé struktúrálatlan tud lenni és csapongó, nem mindig értem, hogy kezdünk bele adott témába holott, eddig erről szó sem volt. Nem mindent érzek igazán hasznosnak és néha azt is érzem a két év kicsit hosszú erre a képzésre. De tény, hogy sok mindent tanulunk, bár leginkább a gyakorlaton. Szerintem sokkal többet tanulok, már testközelben a szakmához, mint az iskolapadban ülve, persze az alapok és szabályok tudása nagyon fontos.

Összességében sokkal felkészültebb a képzés, mint amiben Magyarországon, persze más témában részem volt valaha. Hálás vagyok, hogy lehetőségem van rá, de leginkább mindig a gyakorlati két napot várom, amiről egy következő bejegyzésben mesélek majd nektek.

A következő részben elmesélem az oktatás legérdekesebb részét, a gyakorlatot az óvodában, avagy milyen a svéd óvodai nevelés és hogyan telik egy napunk az óvodában.

Addig is ha kiváncsiak vagytok az északi mindennapokra, kövessetek be

Instagram-on, vagy Facebook-on.

 

További infókat svéd nyelven itt találtok:

https://www.uhr.se/

https://www.utbildning.se/

https://www.skolverket.se/

https://www.studera.nu/

https://www.studentum.se/

 

 

süti beállítások módosítása