Mikor és hova érdemes utazni Svédországban?
2022. február 07. írta: Svéd otthon

A múlt pénteki sarki fénnyel kapcsolatban (amit szabad szemmel én sem láttam, csak a telefon kamerája) eszembe jutott, hogy ez egy elég sarkalatos gondolat, mindenkinél aki északra utazna...Na, igen, de hova is menjek északon és mikor..? ...egy országban, ahol közel 2000km távolság van észak és dél között. Ez akkora távolság mintha Budapestről elautóznánk Barcelona-ba.

Tízből kilencen Stockholm városát célozzák meg. Pedig, ennél sokkal svédebb helyek is vannak, olyan élményekkel, amiket az ember egy életre magával visz.

A mikor, egy elég lényeges kérdés mert sok múlik azon is, hogy mire vagyunk kíváncsiak. Az igazi északra, amikor a hőmérséklet legészakabbon akár -30 fok is lehet? A nyári Svédországra, amikor hajókázni lehet a szigetek között és strandolni a tengerben?

Mindenki más okból kíváncsi és más helyekre egy adott országban. Most, hogy már több ezer kilométeren túl vagyunk Svédországban északon és délen is, azt gondolom megoszthatom veletek, én szerintem mikor, hova a legérdemesebb utazni.

Február - Norrland megye

Nálam a top első helyen ez az időszak van és az igazi téli észak felfedezésének legjobb időpontja, ezért erről fogok a legrészletesebben írni (bocsi). Egyrészt, én nagyon-nagyon, és annál is jobban imádom a telet, a hideget, a hangulatát és mindent, ami azzal jár.

A február nagyon északon (értsd az északi sarkkör felett) nagyon sok különlegességet tartogat. Az igazi észak számomra Norrland megye, a rénszarvasokkal, a téli sötétséggel és hóval.

Az egyik ilyen különleges esemény, az évi nagy számi vásár Jokkmokk-ban. Jokkmokk a számi kultúra epicentruma, ahol betekintést nyerhetünk ebbe a furcsa és sokszor nehézkes életbe, amit, mint kisebbség él meg a számi nemzettség. A több, mint 400 éve megrendezésre kerülő vásáron kézműves és helyi portékák által bele kóstolhatunk Lappföldbe. Rénszarvas szőrből és bőrből készült áruk sokasága, rénszarvas agancsból ékszerek és különböző fa termékek. A régi, hagyományos dolgok mellett persze helyet kapnak a modern termékek is. A vásár legizgalmasabb része a rénszarvas szánozás.

Ide utazni stockholmi átszállással lehetséges vagy akár felvonatozni egy éjszakai vonaton is elég extra élmény. De az biztos, hogy az autóbérlés a legjobb, kicsi utakon haladva Jokkmokk felé ebben az időszakban a legesélyesebb az úton átvonuló rénszarvasokkal találkozni és közben érinthetünk rengeteg látnivalót.

Látnivalók, programok:

Számi vásár - Jokkmokk

Északi fény - Abisko

Befagyott tavakon korcsolyázás - bárhol, ahol biztonságos

LKAB bánya látogatás - Kiruna (az éppen költöző város)

Polcirkeln - autóval útközben az északi sarkkör jelölése

Kaatis Reindeers rénszarvasfarm

Ice Hotel - Jukkasjärvi

Jéghorgászat - Björkliden

Muddus Nemzeti Park - időjárásfüggő

Kutyaszánozás

Storforsens vízesés

A világ legészakibb IKEA-ja - Haparanda

Nordpoolen - ami egyike a legészakibb zárt fürdőnek a világon

Befagyott tavakon autózás - Arvidsjaur, Sorsele, Arjeplog, Luleå

Április - Stockholm

Meglepő, de én szerintem a tavasz kezdetekor a legszebb a város. A Skansen régies hangulata a kezdődő tavaszban, a Kungsträdgården április közepétől virágzó cseresznyefái bájossá teszik a várost, ami persze amúgy is tele van érdekességekkel és szuper helyekkel. Ha a tavaszi érkezésünk egybe esik a húsvéttal, akkor az ünnepi tradíciókkal egybekötött programokon, sokat tanulhatunk a helyi szokásokról is.

Június - Bohuslän

A göteborgi szigetvilágra biztosan nem elég még egy hét sem. Mivel mi az északi szigetvilág egyik autómentes szigetén, Grötö-n éltünk két és fél évig, így ezt a régiót igazán megismertük és azt is, mikor a legjobb ott lenni. Akkor, amikor meleg van, de még nincs tömeg. Persze Grötö a szívünk csücske, de az északi szigetek közül szerintem Hyppeln és Källö Knippla még kiemelkedően szép. Ha boltokban is nézelődnénk vagy felszállnánk egy halászhajóra, akkor arra Hönö a legjobb úti cél.  A szigetvilág a göteborgi vasútállomás mellől induló busszal érhető el, ami elvisz az ingyenes kompig, majd a komp Hönö szigetére.

A déli szigetvilág legkedvesebb és legváltozatosabb szigete Vrångö. A déli szigetvilágra induló hajók állomása, Göteborgból a 11-es villamossal elérhető.

Ezenkívül kicsit északabbra vannak a Bohuslän fő látványosságai, Marstrand, Smögen és a Bohuslän legszebb kilátása Fjällbacka-ban. Az egyik legeldugottab strand pedig Bohus-?almön kicsi strandja, ami leginkább csak apályban érhető el. Annyira eldugott, hogy én most a térképen se találtam hirtelen, mert nincs megjelölve, de itt vannak a koordinátái, ha Google Maps-en megkeresnétek: 58.339345, 11.341245 :D

...és persze Midsommar ünnepén a szigetvilágban bárhol érdemes résztvenni, főleg, mivel a szigetvilágok zártabb közösségeket rejtenek, ahol természetesen résztvehet az ünnepen bárki, de ezáltal tradícionálisabb is, mint a nagyvárosokban. ha a Midsommar-ról olvasnál bővebben, ide kattintva megteheted.

Augusztus - Gotland

Tavaly ekkor voltunk Gotland-on és biztosan télen is szeretnénk még visszatérni, mert minden évszakban gyönyörű lehet, de Gotland olyan igazi mediterrán érzésű nyaralóhelynek számít Svédországban.

Szerintem ide kifejezetten érdemes az augusztusi csúcsban érkezni. Minden teraszon élet, az idő meleg, a tengervíz isteni egy csobbanásra vagy hosszabbra. Gotland mellett érdemes átmenni Fårö szigetére, ami a mi introvertált énüknek sokkal jobban tetszett. Itt nincs tömeg, nincs sok látnivaló, egy kicsi bolt és egy pékség van.

De van cuki helyi múzeum, szikla látványosságok, öreg halászfalvak, egy régi hajóroncs és Svédország legszebb homokos tengerpartja a Norsta Aurer, kilátással a Balti-tengerre.

Gotland legfőbb városa Visby, pedig mindenképpen legalább két nap külön. A hangulatos utcái, a múzeum és a sok sok kisbolt és legfőképpen a Crêperie & logi, mindez egy várfallal körülvéve.

Gotlandra érkezhetünk Stockholm-ból repülővel vagy komppal. Mi Oskarshamn-ból mentünk át komppal.

Szeptember - Värmland megye

Värmland megye a szívünk csücske. Lenyűgöző tájak, rengeteg tó, egyedi szállások, kulináris élmények sokasága és titkos felfedező utak megspékelve a jávorszarvasokkal. Már írtam a tavalyi värmlandi utunkról lakókocsival, de már többször jártunk a megyében és minden alkalommal lenyűgöz.

A természeti látnivalókon kívül a legkedvesebb élményünk a Värmlands Moose Park látogatása volt. Közel két óra a jávorszarvasokkal miközben etetjük és simogatjuk őket. A Högbergsfältet és a Fämtfallet szuper kirándulóhelyek. A megye központja Karlstad, ami pedig egy nem túl nagyváros, de annál kedvesebb, tele szuper éttermekkel, kávézókkal, a város szélén Naturum. A félszigeten kiautózva pedig csodakilátás Svédország legnagyobb tavára, a Vänern-re.

December - Göteborg

Göteborg, iparváros jellege ellenére tele van látnivalóval, de, hogy miért pont a december a legjobb hónap, amikor először látnod kell, annak oka a karácsonyi időszak. Ugyanis szerintem a déli régióban, a Liseberg miatt nagyon egyedi hangulatú a karácsony Göteborg-ban.

Karácsonyozni egy vidámparkban nem sokszor van lehetőség, úgy, hogy a vizes játékokon kívül szinte mindenre fel lehet ülni. Jultomte műhelyébe is bepillanthatunk és elmondhatjuk mire vágyunk karácsonyra.

A másik hangulatos helyszín télen a Haga kerület, karácsonyi vásárral itt is találkozhatunk és az állandó boltok is kínálnak karácsonyi termékeket ilyenkor. Sok hangulatos kávézó és Svédország legnagyobb fahéjas csigáját is megkóstolhatjuk a Café Husaren-ben.

Ezenkívül az állandóan nyitva tartó, ingyenesen látogatható pálmaház, természettudományi múzeum és a Klippan kerülete is megér egy sétát.

A Klippan-tól pedig hajóra ülhetünk pihenni és megcsodálni a várost a vízfelől is. Ha szerencsénk van decemberben esélyes egy kis hó is a régióban.

Bármikor - Dalarna megye

Dalarna, Svédország igazi mesekönyve. Ha minden egyben érdekel Svédországról, akkor ide bármikor, bárhova, bármiért is érdemes eljönni. A legnagyobb városa, Borlänge, mindössze 220km-re van Stockholm-tól, ami itt nem számít nagy távolságnak, ez megtehető vonattal vagy bérautóval (én inkább ezt javaslom, mert akkor megállhattok sok-sok helyen útközben és nagyon kicsi utakon is haladhattok, ahol láthatjátok az igazi svéd vidéket).

Viszont annál több a történelmi és természeti látnivaló, valamint a kulináris élmények, a pici piacokkal, ahol helyben sütik a helyi finomságokat.

Karácsonyi vásár a faluni bánya mellett vagy kutyaszánozás Orsa-ban, kézműves műhelyek, ragadozó park vagy koncert Európa egyik legjobb akusztikájú helyén, egy régi mészkőbányában (Dalhalla).

Decembertől-márciusig nem keveset havazik is, ha akkor érkeztek szuper téli programok is vannak az egész megyében, mint a világ egyetlen Mc Drive, azaz Mc Ski kiszolgálója ahova nem autóval, hanem síléccel állhatunk sorba :D :D

Remélem tetszett a kedvcsináló és amint van lehetőségetek ellátogattok valahova, valamikor és látjátok ezt a sok szuper helyet, amit Svédországról sokszor nem is gondolnánk.

Ha további érdekességekre vagy a svéd mindennapokra vagy kíváncsi Svédországból, akkor Instagram-on tudsz minket követni :D