Egy svéd ambíció, amely tragédiával végződött
2022. november 17. írta: Svéd otthon

Egy svéd ambíció, amely tragédiával végződött

Ha Stockholm-ba készülsz, vagy már jártál is ott és a városban fogsz sétálni, biztosan fel fog tűnni egy érdekes látvány. Réginek tűnő hajó árbócok, melyek egy épület tetejéből emelkednek ki. A Vasa hajó méreteit próbálja bemutatni, amely az épületben található, és ami ma, a világ egyetlen szinte teljesen épen megmaradt 17. századi hadihajója.

1970-01-20-081002854_1_1.jpg

A Vasa museum egyetlen tárgy és téma körép épül: a Vasa hajóra.

A hajó ma is egy volt szárazdokkban áll, az épületet pedig köré építették és ezennel megszületett Stockholm és Svédország legnagyobb látványossága, ami tulajdonképpen a város egyik legnagyobb tragédiája is volt.

vasa-dscf3361.jpg

A Vasa története

Az észak oroszlánja, II. Gustav Adolf, Svédországot, Európa egyik legrettegettebb hatalmává szerette volna építeni, ehhez pedig hatalmas hajókat akart magának. 1625 januárjában a svéd király szerződést ír alá Henrik Hybertsson holland hajómesterrel és üzlettársával, Arendt de Groote-tel. Négy új hajót kellett építeniük. Az egyik, a Vasa, ami a világ legerősebb hadihajója lesz a Balti-tengeren. Ez a svéd történelem egyik leglátványosabb fiaskójának kezdete.

img_5763.JPG

Miközben a hajó gerince már építés alatt van, a hajót tervező Hein Jakobsson elhunyt.

A király legújabb és legerősebb hajóját, a Vasa-t tavasszal vízre bocsátják, ezután több száz kézműves dolgozik a nyár folyamán a hajótest és a kötélzet befejezésén. Amikor elkészül, 69 méter hosszú és több mint 50 méter magas a gerinctől a főárboc tetejéig. 10 métert hozzáadva a méreteihez, majdnem megegyezik a budapesti Operaház méreteivel. A hajó súlya több mint 1200 tonna, amely nagyjából 133db Ikarus 260-as busz súlyával egyezik meg. Egykor tíz vitorlával, 64 ágyúval, 120 tonna ballaszttal és több száz szoborral szerelték fel. Ezzel egy korabeli hajóóriás született.

1970-01-20-081007336.jpg

A Vasa építését felügyelő kapitány, Söfring Hansson viszont aggódik, a hajó nem stabil ahhoz, hogy vízre bocsájthassák, de a király parancsba adta, hogy a hajónak vízre kell szállni, bármi áron. Ez a megalomán helyzet alakította végül a város egyik legnagyobb tragédiáját.

1628-ban a hajót vízre tették, majd 1300 méternél, egy széllökéstől, a Vasa megborult, az ágyúnyílásokon pedig ömlött befelé a víz. A Vasa perceken belül már a 32méteres mélységben feküdt. Stockholm lakóinak ezrei voltak szemtanúi a tragikus jelenetnek, több külföldi nagykövettel együtt.

img_5800.JPG

Ami reményben és ambícióban kezdődött, az tragédiával végződött.

A süllyedés okai és a következmények

Vizsgálat indul. A hajó tisztjei ártatlannak vallják magukat. Az építők határozottan állítják, hogy a hajót a király által jóváhagyott terv szerint építették. A szakértők úgy vélik, hogy a hajónak túl kicsi volt a hasa, nem volt elég törzse a nehéz felső szállításához. A rossz arányokért a tervezőt, Henrik Hybertssont okolják. Henrik mester, aki több mint egy éve halott, nem tud védekezni, nem lehet megbüntetni. A tragédiának nincs felelőse. 

'Csak Isten tudhatja az okát'-mondták a korabeli beszámolókban.

A mai szakértők szerint is a magas súlypont volt a süllyedés fő oka, mely a hajótest nem megfelelő felépítéséből akadt. A hajótest vízvonal feletti része túl magas volt és túl erősen beépített (az ágyúk hatalmas súlyával) a vízben lévő hajótest mennyiségéhez képest.

A mai állás szerint a mértékegységek értelmezésében is akadt probléma, mivel a holland építők amszterdami lábat (28,31 cm), a svéd építők a svéd lábat (29,69 cm) használták. 

img_20221102_174617.jpg

A Vasa kiemelése

A hajó későbbi felemelésére tett kísérletek, folyamatosan kudarcot vallanak; szilárdan beleragadt a kikötőfenék iszapjába. Végül, 35 évvel az elsüllyedés után, 1663–1665 között, Albrecht von Treileben és Andreas Peckell vezette búvárcsapatnak sikerül szinte az összes Vasa ágyút felhoznia. Egy akkoriban, nemrég tökéletesített találmányt, a búvárharangot használva hajó eléréséhez.

Biztosan sok stockholmi lakos emlékszik arra, hogy 1961. április 24-e, hétfő volt. Emberek ezrei zsúfolódtak össze a svéd és nemzetközi médiával együtt, Kastellholmen környékén, amikor Vasa 333 évnyi hibernáció után először megjelenik a mélyből.

img_20221102_164653.jpg

1962. február 16-án, pénteken a hajó készen állt a nagyközönség előtti bemutatásra, az újonnan épített Wasa hajógyárban, ahol a látogatók megtekinthetik a Vasát, miközben még mindig egy csapat restaurátor dolgozik azon, hogyan konzerválják tökéletesen a hajót. A 2000-es évek elején, a magas páratartalom miatt el is indult egy gombásodás a hajón, aminek következtében, az akkori legkorszerűbb klímarendszert építették be a múzeumba, a levegőztetés megoldására.

A kiállítás

A kiállítás ma is évente több millió embert vonz és ez nem is csoda. A múzeum belsejében érezhető múlt, magával ragad, a Vasa hajó monumentális látványa pedig szinte ámulatba ejt.

A hajó mellett különböző, az építés idejéből származó tárgyakat is bemutatnak. A nőknek az építésben való szerepét egy külön kiállításon, valamint emléket állítanak az elhunyt hajósoknak is, akiknek a mélyből felhozott csontvázai is bemutatásra kerültek. Rekonstruálták nagyjából hogyan nézhettek ki, milyen korban lehettek és mi volt a hajón a feladatuk.

img_20221102_175017.jpg

Ereklyék a múzeumi boltból

A múzeum kijáratánál, található egy bolt is, ahol mindent is lehet kapni, ami a Vasa hajóval kapcsolatos...és persze a hátizsákomra is találtam felvarrót, de az alábbi galériában látjátok mi minden van még.

A múzeum mindenképpen a kötelező látnivalók listáján van, ha Stockholm-ban jártok.

Ha egyéb svéd dolgok is érdekelnek, akkor az Instagram-on megtalálsz minket, ahol naponta storyzgatok ;)

süti beállítások módosítása