Fulufjället, kirándulás a vízesés tetején
2022. augusztus 10. írta: Svéd otthon

Nyár elején elmentünk Svédország egyik legnépszerűbb nemzeti parkjába, a hegyen a hó miatt június elején nem jutottunk sokáig. Most visszatértünk és bejártuk fent is és lent is a park egy részét.

Hol találod

A Fulufjället nemzeti park Stockholmtól 455km-re, Dalarna megye északi végében található, a norvég határ mellett. Dalarna megye akkora, mint Magyarország négy legnagyobb megyéje, lakosainak teljes száma viszont Debrecen városánál csak kicsivel több. A park területe pedig majdnem megfelel a Bükki nemzeti park méreteinek.

Mikor érdemes ellátogatni

Nem nyár elején :D Mi június 4-én jártunk ott először, de akkor a felső részre nem lehetett feljutni kényelmesen, mert még olvadó hó borította. Így inkább június vége és szeptember vége között lehet a legjobb idő ellátogatni ide.

Tippek a túrázáshoz

Svédországban, főleg a hegyekben gyorsan változik az időjárás, így mindig érdemes rétegesen öltözni és esőkabátot is vinni, valamint vízálló bakancsban túrázni. Grillezni és sütögetni több helyen is lehet, így érdemes arra is készülni akár, hogy virslit sütünk, vagy csak melegítünk forró vizet egy teának.

Kulacs mindenképp legyen nálad vízzel tele, de ha elfogyna a hegyen meg is töltheted, friss vízzel.

A túra út a hegyvonulat szélén húzódik, ott érdemes tényleg a jelzések mentén haladni, mert egy esetleges sziklaomlással mi is bajba kerülhetünk.

A parkról

A parkot 2002-ben nyitották meg a nagyközönség előtt, kialakított útvonalakkal. Legvédettebb állata a vadászsólyom, amik miatt például nyár elején van egy szakasz, amit le is zárnak, a költési idő miatt.

1997-ben az elmúlt ezer év legdurvább vihara csapott le a parkra.  Annak károkozását, ma is több helyen látni. A vihar néhány órája alatt több, mint 700szor csapott villám a park különböző területébe.

A park bejáratánál található egy étterem és egy természetet bemutató információs épület is, ami önmagában egy megfigyelő les a vadon felé.

Svédország legmagasabb vízesése

Itt található Svédország legmagasabb vízesése a Njupeskär vízesés, bár nem ez a legmagasabban fekvő. A vízesés 70 méteres szabadeséssel zuhan alá szinte a lábunk elé. Aki elég merész, az tényleg közel megy bár a sziklás terepen ez nem könnyű és nem is veszélytelen.

A világ legidősebb fája, vagyis majdnem

A jelenlegi fa maga csak pár száz éves, a gyökérrendszer, amiből viszont kinő, körülbelül 9550 éves. A tesztek szerintő a világ legrégebbi ismert fa klónja, mivel genetikailag ugyanaz, mint a 9550 éves, ugyanazon a helyen lévő gyökérrendszerek elhalt maradványai.

A túra

Korán érkeztünk, hogy a vízesést még úgy csípjük el, hogy nincs igazán tömeg körülötte. Nagyjából sikerült, bár mások is így gondolták.

Ezután mentünk fel az Old Tjikko-hoz, ami végül nem volt annyira nehéz terep, kisgyerekek is megtudják csinálni.

Elmentünk a vízesés tetejéhez, hogy lássuk, honnan érkezik ez a hatalmas víztömeg.

A vízesés teteje egy sziklatenger, ami nehezíti a haladást, bár a kisebbek és a nagyobbak is élvezték a hegyi kecske üzemmódot.

A hegyről leérve pont üresen találtuk a park legjobb kilátással rendelkező piknik asztalát.

Ezután a vízesés lenti részétől sétáltunk vissza, ahol megtapasztaltuk milyen az igazi csend.

Ahogy ott álltunk a teljes csendben, csak egymás lélegzetét hallva, olyan volt mintha bedugult volna a fülünk, nem hittük el, hogy lehet ennyire csend. Az erdő maga csodás élményeket adott nekünk. Áfonyát, madarakat, a hegyről lecsorgó friss tiszta vizet és egy mókust, aki előttünk eszegetett.

Ha kiváncsi vagy további érdekességekre Svédországról, less be az Instagram oldalunkra.