Svédország legérdekesebb útjai
2022. október 05. írta: Svéd otthon

Ha Svédországnak nincsenek is hatalmas hegyei és magas fjordjai, de azért van pár érdekes útszakasz, ami valami okból nagyon izgalmas vagy különleges. Nagyon sok tízezer kilométert autóztunk már Svédországban, és találtunk már rá érdekes utakra. Az utakat, direkt autós szemszögből mutatom, a Google Maps felvételeivel és GPS koordinátákkal.

1. Dagsås 57°04'07.4"N 12°29'47.8"E

Kezdjünk egy kissé egyszerűbb útszakasszal, ami nem is kifejezetten érdekes és lehetne bárhol máshol is. Sok úton vannak benyúló fasorok, kanyarok, csodás kilátás egy tóra, de ez itt valahogy annyira összeadódik, hogy mégis az egyik kedvenc útszakaszom.

Az út egyébként 100km-re található Göteborg-tól és a közelben több látnivaló is található. Többek között az Öströö bárányfarm és a Hiaklitten, amiről elég csoda a kilátás egy völgybe.

2. Henån 58°15'41.2"N 11°40'45.1"E

Henån egy érdekes pontja az életünknek. Ezt a városkát akkor ismertük meg, amikor majdnem vettünk itt egy lakást. Jól feltérképeztük a környéket, ami amúgy is fantasztikus, Orust szigete miatt, de ez az útszakasz, ahogy az ember megérkezik a városkába, szerintem eléggé hozza a megérkeztem érzést. Miközben egyébként a mini fjordok egy kicsi városkája és a közelben sok-sok látnivaló is van, mindez 80km-re Göteborg-tól.

3. Sollebrunn 58°07'40.3"N 12°25'00.4"E

Az itt található útszakasz, nem az út helye miatt érdekes és nem is azért ahova vezet, hanem, azért amiket látni lehet útközben. Ugyanis ez a terület egy zárt vadrezervátumon halad át.

A rezervátum területén szarvasok és vaddisznók élnek, akiket az út szélén leállva megfigyelhetünk, fotózhatunk, de ha találunk egy jó helyet megállhatunk piknikezni is.

A területen található a Dalens kvarn, ami egy mini vizimalom, itt találunk piknik padokat is, miközben a patak mellettünk csörgedezik. Ha a malomtól elsétálunk az út végére, akkor pedig egy tavat még csodább kilátással és itt szintén lehet piknikezni. A terület a Koberg kastélyhoz tartozik, ahol egyébként az egyik legcukibb karácsonyi vásár van minden évben.

4. Brudfjällsvägen 58°54'32.7"N 12°22'32.1"E

A fiúknak és legfőképpen a motorosoknak, talán ez az egyik legizgalmasabb útszakasz. Mi mindenesetre nagyon jól szórakoztunk eddig mindig ezen az úton. Ugyanis ez volt a Saab nem hivatalos teszt útszakasza. Festőien kanyargós út Högsbyn és Håverud között. Hossza kb. 8km, helyenként kissé keskeny, de aszfaltozott. Ez Svédország legkanyargósabb útja, ahol a szakasz egy részén egy 21%-os lejtő is van.

5. Enafors 63°11'33.1"N 12°23'12.6"E

A svéd autó-motor-sport újságírójának a kedvenc útszakasza. Én értem miért, ez már kezd kissé 'norvégos' lenni. Ahogy haladunk az úton megjelennek a vízfolyások, velünk szemben nyáron is havas hegyek. Az úton több helyen is meglehet állni lakóautóval, vagy lakókocsival eltölteni az éjszakát, hogy reggel a hegyek között, távol a városoktól ébredjünk.

6. Brösarp 55°43'15.9"N 14°07'42.6"E

Manapság már Riksväg 9-nek hívják, ez a fő út Österlenen keresztül egészen a parton Simrishamnon át Ystadig. A Brösarp és a szomszédos Ravlunda község közötti út különösen szép és különleges. Drámai kis dombok tornyosulnak az út két oldalán, miközben a tehenek idilli módon legelésznek a virágok között a lejtőkön. Kis szerencsével a gőzmodonyos kisvonat is éppen akkor száguld el, amikor elhaladunk a viadukt alatt. 2012-ben Svédország legszebb útjának választották.

Ha nyáron jártok erre, akkor érdemes Svédország leghosszabb homokos strandját is meglesni egy fürdés erejéig, a Knäbäckshusens partot.

7. Nipfjället 61°56'47.3"N 12°49'29.9"E

Svédország legmagasabban fekvő aszfaltozott útja, ami igazából nem vezet sehova. Vagyis de, a hegyekbe, egy nyári parkolóig, onnan viszont a hegyek és a vadon. Bár a Lillnippen megér egy kis mászást mindenképp, az út inkább a rénszarvasok miatt érdekes.

Az Idre vonalától felfelé ugyanis, számi falvak találhatóak és ez is egy a legeltető területek közül, ahol ha erre járunk szinte biztosan találkozunk átvonuló vagy éppen legelésző rénszarvas csordákkal is.

8. Höga Kusten 62°47'49.4"N 17°56'13.2"E

Ezt a szakaszt mi februárban láttuk, de valahogy mégis nagyon bennem maradt a látvány, a Höga Kusten híd miatt és a róla elénk táruló látvány miatt is. A hidat a híres San Francisco-i Golden Gate hídról mintázták és megépítésekor a világ kilencedik leghosszabb függőhídja volt, de ma is Svédország legmagasabb építményei között van. Stockholm felől érkezve a túloldalon megállhatunk, megszemlélni a kilátást, ehetünk egy jót és játszótér is van ha gyerekkel érkezünk, hogy ők is kikapcsolódhassanak miközben a csoda kilátást szemléljük.

9. Åre 63°22'08.8"N 13°09'56.5"E

Az Åre-tól Norvégiába átvezető útszakasz, az egyik kedvenc részem az országban. A hegyek és a tavak, az egyre növekvő terek és vízesések miatt, Östersund és az onnan tovább haladó E14-es út, az egyik legszebb, főleg télen.

A svédek között az egyik legnépszerűbb, mivel itt található a legkedveltebb síközpont is. Stockholm-tól egyébként 680km-re található, de néhány éjszakát eltölteni itt a tél szerelmeseinek mindenképpen megéri.

Ha pedig nyáron jöttök az se gond, mert akkor fel lehet sétálni a hegy legtetejére, a kicsi hegyi kávézóba és megszemlélni a magasból Åre hegyeit és átlesni Norvégiába.

10. Abisko 68°17'45.2"N 19°17'15.4"E

Az utolsó és top kedvenc, ahol még mi sem jártunk. Szóval nekünk is bakancslistás, nem is kicsit. Itt már tényleg az igazi észak van, ami nekem a szívem csücske. Ahol már nincsenek városok, csak a hegyek, tavak, természet. Az egyik legszebb hely Svédországban...és alig várom, hogy lássam ;)

Nekem ezek a Top10 utak, de ennél jóval több és jóval érdekesebbek is biztos akadnak, csak fel kell fedezni őket...és mivel nem mindegyik fő út, ezért amit már sokszor írtam, érdemes lemenni a főbb utakról, vidéken, az eldugott falvak mellett autózni, mert ott olyat találhatunk, amit mások lehet, hogy nem.

Ha kíváncsiak vagytok további érdekességekre az Instagram-on megtaláltok minket.