Milyen az élet a svéd vidéken?
2022. augusztus 23. írta: Svéd otthon

Most, hogy eltelt már másfél év, hogy a farmon élünk, gondoltam összeszedek néhány érdekes dolgot és tapasztalatot, miket és hogyan éltünk meg az elmúlt egy évben, Svédországban, a tanya vidéken.

A svédországi életünk első két és fél évét, egy autómentes szigeten töltöttük, amit rettentően élveztünk, de anyukám kiköltözésével, keresnünk kellett egy nagyobb otthont, ahol elférünk négyen kényelmesen.

A farm elhelyezkedése

A farm egy mezővárostól 3km-re fekszik. Az út, amin a városba haladunk a másik irányban egyszer csak földútra vált és onnantól szintén csak farmok vannak mindenfele, mint ahogyan a mi szomszédaink is mind kisebb-nagyobb farmok, szóval nem egy zsúfolt autóút. Az őzikéket a mezőn többet látjuk, mint a szomszédokat.

Közlekedés

A ház mellett csak iskolabusz jár, amire ebből adódóan csak az iskolások szállhatnak fel.

Mivel nekem nincs jogosítványom így én bringázom a városba. Ha esik, ha fúj, ha havazik, és éppen kell valami, vagy valahova mennem, akkor menni kell az időjárás ellenére is. Ez nem mindig könnyű, de megszokható és csak megfelelő ruházat kérdése… és télen a szöges gumié. Egyébként Kira és anyukám is bringával közlekednek.

Dani mehetne autóval, de ő is bringázik a vasútállomásra és utána vonattal Göteborg-ba és villamossal a munkába, egyrészt, mert ez így olcsóbb, hatékonyabb, legfőképpen környezetbarátabb, ami Daninak nagyon fontos és az utazás egy része már munkaidőnek számít.

Munka

Nagyjából 80km-re lakunk Göteborg-tól, így oda eljárni dolgozni vonattal, itt nem jelent nagy távolságot. Sokan járnak még messzebbről is Göteborg-ba, de a közeli nagyobb városokba is. A mi városunkban van egy dohány termékeket gyártó vállalat, van egy álleteledel gyár és egyéb kisebb nagyobb cégek. Itt sokszor már sok éves tapasztalattal keresnek dolgozókat. Ezenkívül a helyi kis boltok keresnek eladókat, az ápolási otthonok nővéreket és jelenleg a legtöbb álláshirdetést az iskola írta ki, iskolapszichológusra, szaktanárokra, kisegítő tanárokra.

Munkalehetőség van a környező nagyobb városokban is, de általában pedagógia és vendéglátás terén akad a legtöbb. Mezőgazdasági munkákból is akad időnként, de ezt általában inkább idénymunkával vagy családilag oldják meg.

Dani a Volvo-nál dolgozik, mint mérnök. Én pedig az alábbi kis kézműves és skandi termékeket árusító webshop-ot igazgatom.

img_20210227_171348.jpgNordecoy - From Sweden with Love

Boltok a környéken

A városban három élelmiszerbolt is van, így az általánosabb bevásárlásokat teljesen jól meglehet itt is valósítani. A havi egy-két nagyobb bevásárlásra, egy messzebbi 25km-re lévő nagyobb városba járunk, de azt általában összevonjuk valamilyen kirándulással, amikor úgy is elmennénk azon a hétvégén valahova és akkor hazafele bevásárolunk javarészt tartós dolgokat.

Van még néhány szakbolt, vízszerelés és szaniter bolt, valamint egy nagy faárú bolt, ahol faanyagot, tapétát és egyéb belső felújításra hasznos dolgokat lehet vásárolni (XL Bygg).

Ikea, Jula, Rusta vagy ruhaboltokért, a nagyobb városig kell autóznunk.

Egyéb szolgáltatók a városban

A városban van ezenkívül háziorvos, fogászat, könyvtár, néhány étterem, néhány kisebb bolt és persze Systembolaget, vagyis az állami italbolt, ami nélkül a svédek nem is bírnák a hétvégéket.

Komolyabb vagy nagyobb orvosi vizsgálatokért, az egy órányi busz útra lévő nagyobb városba kell járni. Ezt pont nem olyan rég tettem meg, mert ultrahang és mammográfia csak ott van.

Programok a városban

Kommunközpontként, vagyis úgymond járási központi városként, több a program, mint egy nem kommunközpontban, de így se annyira sok az izgalom errefelé. Tavaszi vásár volt, amikor a boltok kiköltöznek az utcára, tűzoltók jönnek, és a kicsik felszállhatnak a tűzoltóautóra. Programok a könyvtárban és egyéb néhány alkalom, szóval nem tobzódunk a programokban azért. A legnagyobb két esemény egy több országon át haladó bicikli verseny, ami a mi városunkon is áthalad és a Nosztalgia fesztivál, amikor régi javarészt amerikai autókkal jönnek és megelevenítik az igazi Elvis Presley korszakot.

123169c7c5ee290ee2df25e883ce3cf930eac618f74cb8b5bc2098e8eefec516-rimg-w960-h794-gmir.jpg

Látnivalók a környéken

Bringás központként, van a város határában egy nagyon szuper bringapark az erdőben. A város határában van egy nagy természetvédelmi terület, hatalmas erdővel és egy cuki patakkal. Egyéb nagy látnivalók a környéken mezővárosként nem akadnak nagyon, mert termőföldek vesznek körül minket. Vannak szép templomok és rúnakövek, de izgalmakért egy kicsit messzebb kell autózni.

Mi a fontos egy költözésnél?

Ha országváltással is költözünk vagy éppen országon belül váltunk, akkor is van pár dolog, amit szerintem fontos szem előtt tartani:

- Próbálj meg minél jobban tájékozódni a környékről, akár a Google keresővel, akár Facebook csoportokból

- Térképezd fel, milyen távolságban vannak a boltok, orvos és egyéb városközpont, onnan ahova költöznétek, és hogy mindezt milyen közlekedéssel tudod megtenni.

- Ha tudod, keresd fel a helyet, ahova költözni fogsz. Külföldre költözve persze nehezebb, de a környéket sok országban lehet ma már látni a Google Maps-en, ami egy kicsit segíthet legalább.

- Az, hogy ismeretlenül egy másik országba költözni nem egyszerű az egy sokkal hosszabb téma, mert természetesen ott sok minden másra is érdemes figyelni.

Minél többet tudsz, egy helyről ahol élni fogsz, annál kevesebb stresszel fog járni.

...és a feeling kedvéért egy reggel a bocikkal a városunk határában :)

Szóval, mint ahogyan minden országban megvannak az előnyei és hátrányai a vidéken élésnek, úgy ez itt sincs másképpen. Hozzáállás és kompromisszumok elfogadásának a kérdése.

Ha kíváncsiak vagytok további svéd érdekességekre vagy kérdésetek lenne, lessetek be hozzánk az Instagramra, ahol sok érdekességet mutatunk a mindennapokról.